………. is niet noodzakelijk dezelfde als die van A naar B.

Ik mocht zondag op de slotmeeting in A het woord voeren (speech onderaan) voor Etterbeek en de overige 18 Brusselse gemeenten, en maakte daar gebruik van om ook over A te spreken, met name over hun Ring, via een omweggetje over de onze.

Diezelfde avond vond in de Brusselse Beurs het grote televisiedebat van de Vlaamse partijvoorzitters plaats [klik hier].
Het Beursgebouw ligt aan de Anspachlaan, één van de hoofdthema’s van de verkiezingen in Brussel-stad.

De Vlaamse mannen (allemaal………) slaagden er evenwel in “Brussel” alleen uit te spreken als synoniem van “federale regering” of “Vlaamse regering” (dit bleef in het midden).
Vooral de kandidaten die graag burgemeester willen worden, in A of L of Z, vonden het belangrijk in B hun gemeente te verdedigen.

De kijker zal het allemaal wel geslikt hebben.
Ik moest toch meermaals slikken om dit surrealistische schouwspel.
Brussel, het echte, dagelijkse, levende, boeiende Brussel, waar ook verkiezingen zijn, met Vlaamse kandidaten en met Vlaamse kiezers, ligt dus wel degelijk in dat grote witte gat dat op alle kaarten staat.

Een historische kans gemist, om onze Luckas te citeren.
Of “hallucinant”, nog zo’n favoriete uitdrukking van de Vorstse rebel “with a cause”.

Beste groene vrienden van Antwerpen en elders,

Het is altijd fijn om vanuit B naar A te komen, want als A van iedereen is, is A ook van B, en andersom want Brussel is ons aller hoofdstad.

En het is fijn om weer eens campagne in het NL te voeren, want in B voeren wij campagne met Ecolo, in alle 19 gemeentes samen, en dat gebeurt dus ook in het Frans.

Samen voor duurzame oplossingen.

Wat zijn duurzame oplossingen?

Zeker niet:

Pleiten voor geboortebeperking in plaats van scholen te bouwen.

Besparen op wijkcentra en buurthuizen.

Autostrades door het Zoniënwoud laten rijden.

Transportcentrum in het hart van de stad leggen.

Je centrale lanen als doorgangsweg beschouwen.

De Brusselse ring op 17 banen brengen, zoals de ring hier op 19 zou worden gebracht.

Of het nu in een grootstad als Brussel of in kleinere steden als Antwerpen of Merelbeke is, een goed doordachte mobiliteit is essentieel voor de leefbaarheid van een stad. In de 19 Brusselse gemeenten en in het Brussels gewest  werken wij aan die leefbaarheid.

Onze groene staatssecretaris Bruno De Lille werkt aan het terugdringen van de auto’s in de stad. Maar het gewest kan dat niet alleen. De gemeenten moeten mee hun verantwoordelijkheid opnemen.

En doen zij dat niet, dan kan het gewest zich in de plaats stellen van een onwillige gemeente.

Dat is het resultaat van de interne Brusselse staatshervorming die wij groenen mee onderhandeld hebben en die we op dit moment aan het uitwerken zijn.

Er zijn nog te veel stadsautostrades in onze gemeenten. In Brussel-Stad strijdt Bart Dhondt voor het doorknippen van de Anspachlaan, zodat het stadscentrum aangenamer en veiliger wordt. In Jette vecht Annemie Maes voor trams in eigen bedding. Maar ook in mijn Etterbeek hebben we nog werk aan de winkel, vooral dan met het heraanleggen van de Oudergemlaan (de laan van de VUB naar het hart van de Europese Wijk, het Schumanrondpunt) die nu nog te gevaarlijk is voor fietsers.

Die strijd voor een betere mobiliteit hoeven we gelukkig niet alleen te voeren. We hebben een sterke partner: Ecolo! Als enige Nederlandstalige partij komen wij in alle 19 gemeenten op, samen met onze Franstalige zusterpartij. Niet voor de postjes, maar om het leven in onze stad te verbeteren.

En is dat niet wat ons allemaal bindt, als groenen? Of we nu in Brussel, Hasselt of Wevelgem wonen en opkomen? Is dat ook niet wat ons onderscheidt van de traditionele partijen die vooral bezig zijn met hun lokale machtsbastions te beschermen (in Brussel zou men dan spreken van baronieën, in Vlaanderen heet dat anders, maar het komt op hetzelfde neer)?

Beste vrienden,

In vele Brusselse gemeenten zitten we reeds in het bestuur. We hopen in een aantal andere gemeenten de huidige meerderheid te breken, en zelfs de eerste groene burgemeester te leveren, met Ecolo.

Samen met Ecolo zullen we plaats geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Het STOPbeginsel. Stop aan de congestie, stop aan het immobilisme.

Op straat en op elk schoon verdiep van dit land.

Veel succes zondag!

En wie wil feest vieren mag ook naar Brussel komen, naar de kleinste gemeente van het land: Sint-Joost waar wij met Ecolo verzamelen. Feest verzekerd!